Wie is Mike Sander?

Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest is ontwikkeld door Michael Sander (65). In de buurt van Hamburg in Noord-Duitsland heeft hij een restauratiebedrijf in klassieke Engelse auto’s.
14 Mike Sander bij zijn auto

Michael is al zijn hele werkzame leven in de weer met klassiekers. En ontdekte in 1975 de ideale samenstelling voor een anti-corrosieproduct. Lees hier meer: (link pagina 5)

Wie is Mike Sander Nederland?

In Nederland wordt Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest sinds 2016 verkocht door Auke Schouwstra, de eigenaar van deze site. Dat ben ik dus. Ik ontdekte het product door informatie te zoeken over goede carrosseriebescherming. Die heb ik hard nodig :-), als bezitter van een Peugeot 205 Cabriolet uit 1988, een Citroen 2cv6 uit 1981 en een Peugeot 404 uit 1970.
Peugeot 205 cabriolet

Pech met de 205 Cabrio op de A1 in maart 2016, oververhitte motor. Resulteerde uiteindelijk in lekke koppakking…

Citroën 2cv6

De 205-motor hangt hier in de strop voor mijn Lelijke Eendje. Die werd in november 2014 afgekeurd op het chassis… Gaat wel weer rijden.

Peugeot 404 sedan
En in de garage staat sinds 2012 deze prachtige 404. Jaren dagelijks gebruikt, binnenkort weer op de weg na een grote deelrestauratie.

Duitse tests bewezen een aantal jaren geleden dat het product van Mike Sander het beste beschermt tegen roest. Hoewel het product in Nederland niet zo bekend is, besloot ik het zelf toch toe te gaan passen. Omdat tests nu eenmaal niet liegen. En wat goed is, gun ik ook aan een ander.

Wat is Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest?

Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest is een corrosiebeschermer op basis van minerale oliën die een harde vetsubstantie vormen. Het wordt verwarmd verspoten, kleeft dan aan alles wat het raakt en gaat nooit meer weg.

En zoals we allemaal weten: wat vet is, roest niet!

Etiket blik close

De exacte samenstelling van het vet is het geheim van Michaël Sander.

Ik heb nog nooit van dit produkt gehoord. Hoe kan dat?

Voor veel Nederlandse oldtimerliefhebbers geldt dat ze dit product niet goed kennen. Dat komt enerzijds omdat er lange tijd niet zoveel gedaan is aan de promotie van Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest in Nederland. In Duitsland is het product veel bekender en zijn er veel conserveringsbedrijven die het gebruiken.

Verkiezing lezers MotorKlassik

De Frankfurter Allgemeine Zeitung publiceerde enige tijd gleden een boeiend portret van Mike Sander en zijn product:

http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/mike-sander-ist-der-star-gegen-rost-bei-oldtimern-13562821.html

Mike Sanders product is misschien ook onbekend omdat mensen denken dat het moeilijk te verwerken is. Je moet er inderdaad even bij nadenken en er de goede spullen voor regelen, maar dan is het net zo makkelijk te verwerken als elk ander beschermingsproduct.

Dan is er nog het nadeel van vetvlekken in de zomer. Omdat het product blijft uitvloeien bij warmte (dat is ook de kracht van Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest) kunnen er wat druppels uit waterafvoeropeningen van holle ruimten komen. Het is een klein nadeel, vind ik zelf.

Waar is Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest van gemaakt?

De samenstelling is geheim. De basis zijn minerale oliën. Hier wel een veiligheidsblad met wat informatie.

2016-08-18 20.27.20

Is Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest milieuvriendelijk?

Zeker. Vooral omdat het ervoor zorgt dat auto’s veel langer gebruikt kunnen worden. En elk jaar dat een auto langer in gebruik is, levert een enorme milieuwinst op. Armand (ik ken hem verder niet) legt dat hier heel goed uit. Zijn betoog komt erop neer dat het ontzettend veel energie en grondstoffen kost om een auto te bouwen.

Wil je meer weten over de milieuvriendelijkheid, lees dan het Veiligheidsblad.

Hoe lang kan ik Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest bewaren?

Mits koel, droog en goed afgesloten bewaard is het onbeperkt houdbaar.

Waardoor is Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest als beste getest?

Het is een vet beschermingsproduct dat niet uitdroogt. Daarom won het in 2002 een test van AutoBild.

logo-autobild

Het tijdschrift Oldtimermarkt constateerde in 2013 dat corrosiebeschermingsproducten op basis van vet de beste zijn. Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest won hun vijfjarige duurtest qua prijs/prestatie.

8 Kop uit OldtimerMarkt

Wie heeft Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest als beste getest?

Twee keer kwam Mike Sander als beste uit een vergelijkingstest:

Ik dacht altijd dat Tectyl of Dinitrol het beste was. Is dat niet zo?

In de jaren zestig en zeventig, toen heel Nederland ging autorijden, waren auto’s nog niet goed beschermd tegen roest. Franse en Italiaanse auto’s ‘roestten al in de folder’, was het verhaal.

Generaties autobezitters zijn daarom opgegroeid met de wetenschap dat een auto extra bescherming nodig had na aankoop. Voor die bescherming werd meestal tectyl gebruikt. Het zag er mooi uit, zo’n glimmend zwarte onderkant van een auto. En het gaf de indruk een goede bescherming te zijn.

Toch is tectyl geen ideaal product gebleken. Na verloop van tijd droogt het uit. Haarscheurtjes in de tectyllaag laten vocht toe. Je ziet het niet, maar onder de tectyl kan roest gewoon doorgaan.

Opvolgers van tectyl, zoals Dinitrol, hebben dezelfde nadelen. Ook daar kan onder de beschermlaag roest ontstaan. Lees hier het verhaal van Mercedes-restaurateur Jean-Louis Stolk.

In een test van het tijdschrift Oldtimermarkt eindigt Dinitrol op de zesde plaats. Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest kreeg de tweede plaats. In een andere test schrijft Autobild kritisch over de prestaties van Tectyl.

Een ander groot nadeel van deze producten is dat ze zeer moeilijk te verwijderen zijn. Is er later nog eens laswerk aan de auto nodig, of wil je de auto inspecteren, dan moet de hele laag er met de hand met een plamuurmes afgestoken worden, waarna je de auto met thinner schoon moet poetsen. Een enorme klus. Alternatief is een dure (ijs)straalbehandeling.

Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest vertoont geen haarscheurtjes, omdat het een vetprodukt is dat blijft kruipen. Daardoor krijgt roest geen kans. Wie weleens een rekening van laswerk aan een auto heeft betaald, weet hoeveel geld hij hiermee bespaart.

Omdat het materiaal bij plaatselijke verhitting vloeibaar wordt, is het met hitte (bijvoorbeeld een hetelucht-föhn of een stoomcleaner) ook weer makkelijk te verwijderen. Wie zelf weleens werkt aan een auto, weet hoe ontzettend belangrijk deze eigenschap is.

Hoe werkt Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest?

Het is een vetproduct met een hoge dichtheid.

IMG_2222

Om het te verwerken moet je het verwarmen. Daarna verspuiten in holle delen, en opbrengen op naden aan de onderkant van de auto en in wielkasten. Het blijft vervolgens vloeien bij hoge buitentemperaturen. Dat betekent dat er af en toe een druppeltje vet op de oprit kan liggen. Maar je weet in ieder geval zeker dat je auto goed beschermd is!

Zelf verwerken? Hier vind je de juiste spullen.

Laten doen? Dat kan ook. U brengt uw auto bij mij of ik kom bij u langs.

Wat kost Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest?

Het kost niet veel, vind ik zelf. Zeker niet als je bedenkt dat roest zijn gang laten gaan uiteindelijk veel duurder is. De actuele prijzen staan hier.

Hoe breng ik Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest aan?

2016-08-18 20.22.08– na opwarmen, met een kwast (dit werkt prima als het materiaal in een verticaal neerwaartse beweging aangebracht kan worden). Op deze manier heb ik bijvoorbeeld de voorspatborden van mijn Peugeot 404 bewerkt (daarvoor heb ik ze wel gedemonteerd en opgehangen).

img_0940

– met een compressor en een professionele verwerkingsset.

– met een compressor en een zelfgemaakte verwerkingsset.

Is het moeilijk om Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest aan te brengen?

Valt mee. Dek je garagevloer af met plastic folie of oude kranten. Zorg voor de goede spullen. Neem de tijd. Dan lukt het wel.

Ik kan je ook komen helpen, dan neem ik de benodigde apparatuur mee en doen we het op locatie.

Over de verwerking lees je hier meer.

Heb je geen zin in het werk, dan kan ik je ook helpen. Neem contact op. We maken een afspraak, u levert de auto bij mij in Baarn af of ik geef u een adres waar het vet professioneel voor u aangebracht wordt.

Waar kan ik Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest allemaal toepassen?

In holle ruimten, aan de onderkant van de auto en in de wielkasten van de auto.

12 Man conserveert wielkast

Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest vloeit uit boven 30 graden, en blijft kruipen. Heeft dat ook nadelen?

Dat heeft vooral veel voordelen. Andere middelen drogen op termijn uit en krijgen haarscheurtjes waardoor vocht toch door kan dringen. Bij Mike Sander Vet gebeurt dat niet. Het nadeel is dat er op heel erg warme dagen weleens wat vetdruppels onder je auto kunnen liggen. Zoals Mike Sander zelf zegt: beter een vetvlek(je) dan een roestplek.

Hoe kom ik aan Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest?

Je bent nu op de website van de importeur van Mike Sander Corrosie Beschermingsvet voor Nederland. Wij leveren dit product vooralsnog via onze webshop.

Bent u geïnteresseerd in verkoop of verwerking van de Mike Sander-producten in Noord-, Oost-, West- of Zuid-Nederland? Neem dan contact op.

Wat heb ik nodig om Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest aan te brengen?

De eenvoudigste manier is: een verwerkingsset kopen of huren.

Ben je creatief en hou je van experimenteren, dan kun je het ook met je eigen spullen doen.

Wat vinden gebruikers van Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest?

Lees er hier meer over: Wat vinden gebruikers?

Ik woon in België. Kan ik Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest daar ook kopen?

Mike Sander Nederland is ook importeur en distributeur voor België. U kunt de producten in onze website bestellen, we verzenden ze dan naar België. Eventueel kunt u onze producten ook afhalen in Zele (bij Gent).

I live outside the Netherlands. Can I order Mike Sander Corrosion Grease against rust in my country?

Check the internet. When you can’t find a reseller in your country, send me an email and I’ll help you getting the stuff as quick as possible.

Vertel dit verder!