Mike Sander Corrosiebeschermingsvet is ontwikkeld door Michael Sander (1943). In de buurt van Hamburg in Noord-Duitsland heeft hij een restauratiebedrijf in klassieke Engelse auto’s.
14 Mike Sander bij zijn auto

Michael is al zijn hele werkzame leven in de weer met klassiekers. En ontdekte in 1975 de ideale samenstelling voor een anti-roest product. Lees hier meer: (link pagina 5)

In Nederland, België en Luxemburg wordt Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest verkocht door Arjen Antonisse.

Automobielbedrijf Arjen Antonisse is erkend restaurateur van klassieke en middelbare Citroëns, met als specialisatie de modellen Traction AvantCitroën ID/DS en de Citroën CX. In ons bedrijf hebben wij persoonlijke aandacht voor u en uw klassieker. Met passie en gevoel voor het vak nemen wij u graag de technische zorg voor uw oldtimer uit handen.

Als u lang wilt blijven genieten van uw klassieker is een anti roestbehandeling een must. Roestvorming ontstaat niet alleen op zichtbare plaatsen, maar ook in het inwendige deel van uw auto. Daar kan het grote schade veroorzaken.

Wij voeren anti-roestbehandelingen uit aan alle type voertuigen. Wij inspecteren uw auto zowel inwendig als uitwendig op roestvorming en starten daarna de behandeling. Uiteraard adviseren wij u hier graag over.

Mike Sander Corrosiebeschermingsvet is een anti-roest product op basis van minerale oliën die een harde vetsubstantie vormen. Het wordt verwarmd verwerkt, kleeft dan aan alles wat het raakt en gaat nooit meer weg.

En zoals we allemaal weten: wat vet is, roest niet!

Etiket blik close

De exacte samenstelling van het vet is het geheim van Michaël Sander.

Voor veel Nederlandse oldtimerliefhebbers geldt dat ze dit product niet goed kennen. Dat komt enerzijds omdat er lange tijd niet zoveel gedaan is aan de promotie van Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest in Nederland. In Duitsland is het product veel bekender en zijn er veel conserveringsbedrijven die het gebruiken.

Verkiezing lezers MotorKlassik

De Frankfurter Allgemeine Zeitung publiceerde enige tijd gleden een boeiend portret van Mike Sander en zijn product:

http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/mike-sander-ist-der-star-gegen-rost-bei-oldtimern-13562821.html

Mike Sanders product is misschien ook onbekend omdat mensen denken dat het moeilijk te verwerken is. Je moet er inderdaad even bij nadenken en er de goede spullen voor regelen, maar dan is het net zo makkelijk te verwerken als elk ander beschermingsproduct.

Dan is er nog het nadeel van vetvlekken in de zomer. Omdat het product blijft uitvloeien bij warmte (dat is ook de kracht van Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest) kunnen er wat druppels uit waterafvoeropeningen van holle ruimten komen. Het is een klein nadeel, vind ik zelf.

De samenstelling is geheim. De basis zijn minerale oliën. Hier wel een veiligheidsblad met wat informatie.

2016-08-18 20.27.20

Zeker. Vooral omdat het ervoor zorgt dat auto’s veel langer gebruikt kunnen worden. En elk jaar dat een auto langer in gebruik is, levert een enorme milieuwinst op. Armand (ik ken hem verder niet) legt dat hier heel goed uit. Zijn betoog komt erop neer dat het ontzettend veel energie en grondstoffen kost om een auto te bouwen.

Wil je meer weten over de milieuvriendelijkheid, lees dan het Veiligheidsblad.

Mits koel, droog en goed afgesloten bewaard is het onbeperkt houdbaar.

Het is een vet beschermingsproduct dat niet uitdroogt. Daarom won het in 2002 een test van AutoBild.

logo-autobild

Het tijdschrift Oldtimermarkt constateerde in 2013 dat corrosiebeschermingsproducten op basis van vet de beste zijn. Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest won hun vijfjarige duurtest qua prijs/prestatie.

8 Kop uit OldtimerMarkt

Twee keer kwam Mike Sander als beste uit een vergelijkingstest:

In de jaren zestig en zeventig, toen heel Nederland ging autorijden, waren auto’s nog niet goed beschermd tegen roest. Franse en Italiaanse auto’s ‘roestten al in de folder’, was het verhaal.

Generaties autobezitters zijn daarom opgegroeid met de wetenschap dat een auto extra bescherming nodig had na aankoop. Voor die bescherming werd meestal tectyl gebruikt. Het zag er mooi uit, zo’n glimmend zwarte onderkant van een auto. En het gaf de indruk een goede bescherming te zijn.

Toch is tectyl geen ideaal product gebleken. Na verloop van tijd droogt het uit. Haarscheurtjes in de tectyllaag laten vocht toe. Je ziet het niet, maar onder de tectyl kan roest gewoon doorgaan.

Opvolgers van tectyl, zoals Dinitrol, hebben dezelfde nadelen. Ook daar kan onder de beschermlaag roest ontstaan. Lees hier het verhaal van Mercedes-restaurateur Jean-Louis Stolk.

In een test van het tijdschrift Oldtimermarkt eindigt Dinitrol op de zesde plaats. Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest kreeg de tweede plaats. In een andere test schrijft Autobild kritisch over de prestaties van Tectyl.

Een ander groot nadeel van deze producten is dat ze zeer moeilijk te verwijderen zijn. Is er later nog eens laswerk aan de auto nodig, of wil je de auto inspecteren, dan moet de hele laag er met de hand met een plamuurmes afgestoken worden, waarna je de auto met thinner schoon moet poetsen. Een enorme klus. Alternatief is een dure (ijs)straalbehandeling.

Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest vertoont geen haarscheurtjes, omdat het een vetprodukt is dat blijft kruipen. Daardoor krijgt roest geen kans. Wie weleens een rekening van laswerk aan een auto heeft betaald, weet hoeveel geld hij hiermee bespaart.

Omdat het materiaal bij plaatselijke verhitting vloeibaar wordt, is het met hitte (bijvoorbeeld een hetelucht-föhn of een stoomcleaner) ook weer makkelijk te verwijderen. Wie zelf weleens werkt aan een auto, weet hoe ontzettend belangrijk deze eigenschap is.

Het is een vetproduct met een hoge dichtheid.

IMG_2222

Om het te verwerken moet je het verwarmen. Daarna verspuiten in holle delen, en opbrengen op naden aan de onderkant van de auto en in wielkasten. Het blijft vervolgens vloeien bij hoge buitentemperaturen. Dat betekent dat er af en toe een druppeltje vet op de oprit kan liggen. Maar je weet in ieder geval zeker dat je auto goed beschermd is!

Zelf verwerken? Hier vind je de juiste spullen.

Laten doen? Dat kan ook. Wij adviseren u graag!

Het kost niet veel, vind ik zelf. Zeker niet als je bedenkt dat roest zijn gang laten gaan uiteindelijk veel duurder is. De actuele prijzen staan hier.

2016-08-18 20.22.08img_0940

– met een compressor en een professionele verwerkingsset.

– met een compressor en een zelfgemaakte verwerkingsset.

Over de verwerking leest u hier meer.

Heeft u geen zin in het werk, dan kan ik je ook helpen. Neem contact op. 

In holle ruimten, aan de onderkant van de auto en in de wielkasten van de auto.

12 Man conserveert wielkast

Dat heeft vooral veel voordelen. Andere middelen drogen op termijn uit en krijgen haarscheurtjes waardoor vocht toch door kan dringen. Bij Mike Sander Vet gebeurt dat niet. Het nadeel is dat er op heel erg warme dagen weleens wat vetdruppels onder je auto kunnen liggen. Zoals Mike Sander zelf zegt: beter een vetvlek(je) dan een roestplek.

U kunt Mike Sander Corrosiebeschermingsvet bestellen via onze webshop.

Bent u geïnteresseerd in verkoop of verwerking van de Mike Sander-producten in Noord-, Oost-, West- of Zuid-Nederland? Neem dan contact op.

De eenvoudigste manier is: een verwerkingsset te bestellen. We hebben hiervoor speciale startpakketten samengesteld dit u kunt bestellen met een aantrekkelijke korting.

Bent u creatief en houdt u van experimenteren, dan kunt u ook eigen materiaal gebruiken.

Lees er hier meer over: Wat vinden gebruikers?

Check the internet. When you can’t find a reseller in your country, send us an email and we’ll help you getting the stuff as quick as possible.