Lars, Volvo-eigenaar: “Het vet verdrinkt als het ware de roest”

Lars is Volvo-liefhebber, hij heeft een hele collectie. In 2015 besloot hij Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen Roest toe te gaan passen. Hij schreef er een artikel over op zijn blogpagina.

volvo-amazon-combi_gekocht-450x272

‘Komt goed uit de bus’

Lars: “In diverse tests komen vetten […] zeer goed uit de bus als het gaat om roestbescherming in holle ruimtes. De meest bekende en veelomvattende test is “Der Rostschutztest van Oldtimer Markt“. De hele top 5 wordt ingenomen door de “vetten”, daarna volgt een hele reeks op wasbasis.

De nummer 1 uit de test, Timemax was eerst niet als doe-het-zelf product verkrijgbaar en daardoor erg kostbaar. De nummer 2 is naar verhouding goedkoper en doet volgens de test niet veel onder voor de testwinnaar alleen kruipt hij heel iets minder. De top 5  bestond uit:

  1. TimeMax
  2. Mike Sanders
  3. UBF 2000
  4. Siegafett
  5. Fluid Film

‘Hoge verwerkingstemperatuur is nadeel én voordeel’

“Een nadeel van Mike Sander Fett is de verwerkingstemperatuur van 120 graden. Dit maakt het wat lastiger om het aan te brengen. De omgeving mag niet te koud zijn en ook je gereedschappen moet je goed op temperatuur houden. Ook moet je met dikke handschoenen werken om de dingen nog aan te kunnen pakken.

Tegelijkertijd is dat ook een voordeel. In tegenstelling tot een product als Fluid Film wat je bij kamertemperatuur kunt verwerken, druppelt overtollig vet op een hete dag minder uit de auto.”

‘Vet verdrinkt de roest’

“Mocht je dit niet helemaal willen, dan is was een betere optie. De keuze tussen vet of was laat echter zich vooral bepalen door de toestand van de holle ruimtes. Was heeft een strakkere en minder aangetaste basis nodig om goed te kunnen werken terwijl vet de roest als het ware verdrinkt en op warme dagen nog kruipt en zo actiever door blijft werken”.

Vertel dit verder!